Vakantie 2009
Zaterdag 10 juni
We vertrekken om ongeveer 10:00 uit de haven van Almere haven,we gaan naar Enkhuizen om daar een paar dagen te liggen en met Valentino naar het openlucht museum te gaan. Als we in de sluis aankomen doet de motor raar en slaat af zodra hij in de buurt komt van het stationair toeren tal. We kunnen de motor weer starten en varen naar de Buyshaven. Daar is weer het zelfde probleem en Kunnen we de boot nog maar net aan de kop aanleggen.
Dinsdag 14
Op Dinsdag komen mijn ouders aan in Enkhuizen van een rondje Noord-Holland en kijken we gezamenlijk naar de Motor daar komen we erachter dat het gedaan is en het niet verstandig is om door te gaan naar Makkum.
Woensdag 15
We leggen de boten aan elkaar vast en varen naar de sluis daar moeten we de bakboord sluis in varen en gaan een geheel lege sluis in. Het gaat redelijk alleen het sloppen is lastig om dat de buitenste boot de binnenste boot naar de kade toe drukt .We varen naar buien en maken daarbij de fout om de boot niet te slepen achter elkaar maar naast elkaar te blijven. Hierdoor was het losmaken erg lastig en werd het even angstig omdat we aan lagerwal lagen vlak tegen de dijk aan. We rollen het fok uit en maken een gijp en veren op het fok van de dijk weg Daarna hijsen we het grootzeil en zetten al snel een reef in het groot zeil en zetten koers naar de rood witte ton de OVD bij Lelystad. Deze kunnen we in een slag niet halen en besluiten eerst richting de sport E te varen om vandaar een poging te doen om in een slag naar de OVD te komen. Bij de Sport E aangekomen is de wind meer een 7 dan en zes Beaufort en doen we er maar het tweede reef in het zeil . Het zeilen gaat gelijk weer wat beter en we kunnen hoger varen dan nodig is en komen uit tussen de OVD en de BVK. We varen helemaal door tot de dijk en gaan dan overstag om uit te komen bij de rood witte ton PH voor Pampus haven. Daar word het nog even spannend omdat een overstag niet goed gaat en een fokkenschoot dubbel slaat tussen de lier waar door de boot terug draait en we op ramkoers met een binnen vaart schip komen te liggen. Ik help Jeffrey de schoot er tussen uit krijgen en we kunnen weg zeilen van het binnen vaart schip. meer als tien meter zaten we niet van zijn neus af dit was ff spannend. Even daar na gaan we weer over stag om de vaar geul over te steken zien we een Engels zeil jacht zijn zeilen naar benden doen. Om daarna stuurloos tegen de beroeps vaargeul aan te liggen. We varen strak langs hem heen en vragen wat er is en geven hem het advies te gaan zeilen. Hij riep me toe broken engine. Met de marifoon de kustwacht opgeroepen en de Gps coördinaten doorgegeven. Even later zagen we de KNRM al aankomen en het zeiljacht naar de haven slepen.
Wij zeilde intussen stevig door en rond 18:00 kwamen we in de buurt van de IJM 13 het was nog een aardig klus om zo hoogmogelijk te komen zodat we buiten de ondiepte blijven die in de buurt van de IJM 11 zit. Daarna naar de Hollandse brug gevaren en de brug onderdoor gezeild helaas was de wind net niet sterk genoeg om ons geheel onder de brug door te blazen. Dus kregen we weer een sleepje van de zilvermeeuw. En konden we weer zeilend richting Almere haven. Het groot zeil hebben we laten zaken naast de vaar geul vlak voor de haven en zijn toen op de fok naar de haven ingang .gevaren waar de zilvermeeuw ons tot in de haven kom heeft getrokken en De Haven meester ons naar de box heeft gesleept. wat het einde betekende van een spannende dag en tevens het einde van onze derde zeil vakantie.
Zaterdag 18 juli
Gisteren per telefoon contact gehad met Han Paulen Hij is met zijn gereedschap nar Almere gekomen om de te kijken wat er loos is met de motor. Na 2 uur sleutelen zijn we erachter wat er mis met de motor. De koppakking is er tussen uitgeblazen en de kop is gescheurd tussen de kleppen in bij allebei de cilinders. Na contact gehad te hebben met een BUKH dealer weet Han mij te vertellen dat hij nog een Kop heeft liggen die volgens de dealer nog bruikbaar is.We spreken af dat ik maandag naar de importeur ga voor de onderdelen en dat ik dan Han zou bellen als ik deze heb.
Maandag 20 juli
Om 12:00 zijn we al weer aan het sleutelen en beginnen we met het monteren van de kleppen in de cilinder kop. Het monteren gaat voorspoedig tot het moment dat er een kopbout breekt en een stoterstang net naast de nokkenas zakt en in het blok valt. Ik ga op jacht naar een kop bout en Han gaat de kop er weer af halen om de stoterstang weer uit het blok te krijgen Om half vier ben ik weer op de haven met een kop bout en kan het opbouwen weer beginnen. Nu gaat het voorspoedig en het zit niet meer tegen om 18:00 hebben we de motor lopend. De motor heeft nog nooit zo makkelijk gestart als nu en doet het werkelijk geweldig. We eten op de boot een Chinees en gaan daarna schoonmaken en de boot weer vakantie klaar maken. Om 00:30 zijn we klaar met alles en de Dinsdag om 10:00 gaan we weer op vakantie dankzij de hulp van Han Paulen. Han nogmaals bedankt voor je hulp.
Dinsdag 21 Juli.
We vertrekken samen met vrienden uit de haven en gaan naar Enkhuizen het waait niet zodat het motoren wordt. De motor loopt goed en na een zes tak uurtjes leggen we in de Buyshaven aan. We gaan even Enkhuizen n en eten daar een visje en een ijsje waarna we terug gaan naar de boot.
Dinsdag 22 juli
We varen van Enkhuizen naar Makkum de wind begint met een 12 knopen maar word al snel 25 knopen. Het werd nog een gevecht om de half winder binnen te krijgen. Daarna ging het supper en we liepen al snel uit op Edwin en Bianca. De wind was ZW de we hadden de goede wind om naar Makkum te varen. We liepen steeds tegen de 7 knopen aan en het zeilen was een waar genot.
Woensdag 22 juli
Vandaag gaan we eerst naar Den Oever en gaan daar door de sluis om naar Texel te gaan. Het was een spannende gebeurtenis en we vaarde bijna fout de bollen op maar hadden onze fout gelukkig op tijd door en konden dus nog omkeren. Het laatste stuk naar Texel hadden we 2 knopen stroom tegen. We zijn tot zondag op Texel gebleven en toen naar Den helder gevaren waar we op maandag het marine museum en het KNRM museum bezochten.
Dinsdag 28 juli
Vandaag varen we terug naar het ijselmeer en komen er achter dat het navigeren bij Denhelder nog lastig is. Na wat gezoek komen we er uit en we varen rond 11:00 de sluis bij denoever in. We besluiten in de gemeente haven van Stavoren te gaan liggen omdat je dan niet door de sluis hoeft. Volgende keer gewoon weer door de sluis wat een tegenvaller was dit zeg.
Woensdag 29 Juli
We besluiten naar Lemmer te gaan maar door de harde wind hebben we besloten naar Medemblik te varen .Tijdens de tocht trok de wind zo aan dat we besloten het zeil te reefen. Na een sportief stukje zeilen met genoeg wind varen we de haven van Medemblik binnen en besluiten de volgende dag met de stoomtram naar Hoorn te gaan er leuk
Vrijdag 31 juli
We varen van Medemblik naar Enkhuizen en hebben een lekker windje na een paar uurtjes zijn we al in Enkhuizen en leggen de boot aan in de Buyshaven. Valentino komt een meisje tegen waar hij de optimist van mag lenen en vrolijk door de haven zeilt.
Zaterdag 1 augustus
Vandaag komt Jeffrey terug van zeilkamp waar hij zeil instructeur was wij halen hem om 15:30 van het station en varen dan door naar Andijk waar we een afspraak hebben met Han Paulen. Om de tijd een beetje te doden varen we met de Friesland naar Medemblik en terug .In Andijk aangekomen koken wij voor Han en Joyce serveren een heerlijke spaghetti . Waarna Han mededeelt het plan te hebben de kop nog even na te trekken. Na ruim 2 uuris de kop nagetrokken en zitten we gezellig in de kuip aan een wijntje en een toostje.
Zondag 2 augustus
Het regent tot 12:00 en de wind is een stevig 4 a 5 bft wij varen om 12:30 de haven van Andijk uit. Onderweg besluiten we door te varen naar Volendam waar we om 17:30 de boot aanleggen aan de B steiger .we gaan gelijk door naar de Dijk en bezoeken daar de lunchroom .We eten daar een lekker visje en gaan dan voldaan weer terug naar de haven.
Maandag 3 augustus
Valentino had het erg naar zijn zin in de haven en zijn we dus pas om 15:30 uitgevaren. De wind was een matige 1 bft. Dus zijn we op de motor naar Marina Muiderzand gevaren .
Dinsdag 4 augustus
We vertrekken om 10:00 uit Marina Muiderzand voor het laatste stukje naar Almere haven het is wel 5 Nm dus met iets meer dan een uurtje liggen we in onze box en is de vakantie voorbij.
We hebben totaal ruim 250 Nm gevaren.
donderdag 27 augustus 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten